Har du leddgikt? Velg hard trening!

Av november 1, 2019 Innlegg

Fysiolog ved Treningsklinikken i Trondheim, Håvard Haglo, hevder at dersom en har leddgikt, så er ikke det grunnlag for å unngå harde intervaller og tung styrketrening. Om enn noe, så bør det faktisk trenes hardere dersom du har leddgikt.

Faktisk kan en person med leddgikt trene på helt likt nivå med en ordinært frisk person. En bør ta forhåndsregelen med å kjenne etter hvordan kroppen reagerer på trening, men dette er en forhåndsregel alle som trener bør lære seg å kjenne.

Leddgikt er en kronisk sykdom som av ukjente årsaker angriper først og fremst mindre ledd. Over tid kan leddgikt også angripe større ledd. Selv om leddene kan føles såre, og leddgikt på ingen måte er behagelig, så er altså trening godt for de med leddgikt også. I disse individene kan trening gi økt muskelfunksjon og ikke minst økt livskvalitet.

Haglo understreker at om du har leddgikt, så har du ikke revmatisme. Du er enkelt og greit en person med leddgikt, og en person både kan og bør trene. Du kan dessuten trene akkurat like hardt som en helt vanlig person, uten noen form for komplikasjoner eller risiko.

Treningsklinikken jobber aktivt med rehabilitering av personer med revmatiske, og sentralt står deres program. Her kan en velge mellom 8 uker med tre ukentlige økter eller 12 uker med to ukentlige økter.

Øktene i programmet baserer seg forøvrig på 4 ganger 4 prinsippet. Altså er det her 4 repetisjoner og fire serier som gjelder. Både intensiv intervalltrening og intensiv styrketrening står på programmet. Her ligger deltakerne på mellom 85 og 95% av makspuls.

Haglo og Treningsklinikken viser gjennom sine økter at leddgikt ikke er en hindring for fysisk trening. De viser også at revmatikere utvilsomt har et håp i komme seg på bedringens vei gjennom intensiv og hard trening.

Leave a Reply